TrosKompas

NOSTALGIE GT Rovers

Tupperwareparty

In menig keukenkastje zijn ze nog steeds te vinden, die superhandige kunststof Tupperware-bakken, waarvan de geschiedenis in de Verenigde Staten begint.

Een zekere Earl Tupper (1907-1983) kwam in de VS in aanraking met polyethyleen, een bijproduct uit het ra nageproces van olie. Hij ging ermee aan de slag en ontwikkelde een stevige doch exibele plasticsoort. Zijn eerste producten waren de klokvormige Bell Tumbler en de Tupper Seal. Een lucht- en waterdicht deksel, dat bij het sluiten zo lekker ‘boerde’ (de zogenaamde Tupperware- burp). Handig of niet, hij verkocht weinig vanwege het slechte imago dat plastic destijds had; het zou stinken. Vrouwen moesten dus ervan worden overtuigd dat zijn plastic niet stonk. En in dat overtuigen was Brownie Wise (1913-1992) een ster. Zij organiseerde verkoopfeestjes en behaalde daarmee torenhoge omzetten. Tupper hoorde dat en nam haar in dienst.

TUPPERWARE-LADDER
In no time waren in heel het land freelance Tupperware-consulenten aan de slag, die in de knusse omgeving van een huis- kamer hun Tupperware- producten aan de ‘vrouw’ brachten. Werd er die avond veel gekocht en meldde iemand anders zich aan om ook een party te geven, dan mocht de gastvrouw iets gratis uitzoeken. Brownie Wise’s verkooptechniek was briljant. Een consulente met hoge verkoopcijfers werd niet alleen met extra bonussen beloond, ze kon tevens een stapje hoger op de Tupperware-ladder klimmen. De consulente kreeg zelf weer nieuwe consulenten onder zich van wie ze een percentage van de verkoop ontving. Wise kwam veel in de media en werd zo het gezicht van Tupperware. Ze werd alom gelouterd, omdat ze vrouwen een kans gaf om zelf geld te verdienen. En dat stak Earl Tupper. Hij bonjourde haar in 1958 uit zijn bedrijf. Datzelfde jaar verkocht hij zijn bedrijf voor een slordige zestien miljoen dollar. In ons land werden de Tupperware-party’s vanaf 1962 razend populair. De producten worden tot op de dag van vandaag nog steeds verkocht.

 

Beeld: © Gettt Images