TrosKompas

Tijdmachine | GT Rovers

Crash auto-coureur Ayrton Senna

De Braziliaan Ayrton Senna wordt door velen nog steeds gezien als een van de beste coureurs die ooit op de Formule 1-grid heeft gestaan. Deze maand is het dertig jaar geleden dat de autocoureur op het racecircuit van Imola in Italië om het leven kwam.

Ayrton Senna da Silva (1960-1994) kreeg op vierjarige leeftijd interesse in auto’s en autoracen. Zijn vader bouwde zijn eerste kart met behulp van een kleine grasmaaiermotor van 1 pk. Van daaruit begon hij te racen in een kart en won hij in 1983 de Marlboro British F3. In 1984 maakte hij de overstap naar de Formule 1 door te tekenen bij Tholeman. Daarna reed hij voor Lotus, McLaren en Williams. De Braziliaan stond bekend om zijn agressieve rijstijl en zijn inhaalacties. Hij reed als de beste op een nat wegdek.

Noodlottig weekend

Er hing een gitzwarte wolk boven de Grand Prix van San Marino van 1994. Bij de training op vrijdag crashte Rubens Barrichello vlak voor de finish. Hij kwam ondersteboven in de bandenstapel terecht. De schade bleef beperkt tot slechts een gebroken neus. De volgende dag ging het pas echt mis toen Roland Ratzenberger tijdens de tweede kwalificatiesessie met 314 km/u tegen een betonnen muur reed. Hij overleed niet veel later. Op zondagochtend 1 mei zei een terneergeslagen Senna daarover tegen RTL-commentator Olav Mol: “Ik zei vrijdag tegen mijn vrouw dat ik niet wilde. Zij vertelde me dat ik moest gaan: het is je werk. En nu dit. Het voelt gewoon niet goed.” Zijn voorgevoel bleek te kloppen, want meteen na de start ging het al mis. JJ Lehto kreeg zijn auto niet van zijn plaats en Pedro Lamy klapte er vol achterop. Na de herstart sloeg het noodlot toe. Senna raakte van de baan en reed met 211 km/u tegen een muur, waarna hij in het ziekenhuis overleed. De drievoudige Formule 1- wereldkampioen is slechts 34 jaar oud geworden. Senna’s dood zorgde voor nieuwe veiligheidseisen waaronder hogere cockpits, sterkere helmen en meer vangrails.

 

Beeld © Getty Images