TrosKompas

Tijdmachine | GT Rovers

Iconische Volkswagen Golf

Het is in mei vijftig jaar geleden dat de Volkswagen Golf MK1 op de markt kwam. Toen Hitler in 1933 in Duitsland kanselier werd, wilde hij dat er voor het Duitse volk een betaalbare auto kwam.

Hij verleende de opdracht aan autoconstructeur Ferdinand Porsche die een prototype voor hem bouwde, gebaseerd op schetsen van Hitler zelf. Het werd de KdF-Wagen, wat stond voor ‘Kraft durch Freude’. Voor de productie werd in 1938 door de nazi’s een compleet nieuwe stad gebouwd, de KdF-Stadt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in de fabriek voornamelijk militaire auto’s gebouwd, waaronder de Kübelwagen. Na de oorlog werd de naam van de stad door de Amerikanen omgedoopt tot Wolfsburg, naar het bijgelegen kasteel. Zowel de stad als de fabriek werden vervolgens overgedragen aan de Britten. Om de economie weer op gang te brengen en als herstelbetaling aan Engeland werd gestart met de productie van wederom ‘een auto voor het volk’, gebaseerd op het oude plan van Hitler. De fabriek ging verder als Volkswagen en in 1946 rolde de eerste Kever, Type 1 van de band. Pas in 1948 werd het beheer weer aan de Duitsers overgedragen.

Top vijf

Volkswagen verkeerde in 1973 door de oliecrisis in financieel zwaar weer. De vraag naar de Kever nam dusdanig af, dat het bedrijf in 1974 de Volkswagen Golf MK1 presenteerde. De Italiaanse auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro had de enigszins vierkant ogende auto voorzien van een zelfdragende carrosserie, een voorin gebouwde watergekoelde viercilindermotor en een voorwiel-aandrijving. Bij dit model kon men kiezen uit twee uitvoeringen en uit een benzinemotor met 50 pk of 70 pk onder de motorkap. De Duitse pers twijfelde echter openlijk aan de nieuwkomer. Dat bleek onterecht, want vijftig jaar en acht VW Golf-generaties later zijn er wereldwijd al 37 miljoen exemplaren van verkocht. De iconische Golf behoort wereldwijd inmiddels tot de top vijf van de meest verkochte auto’s ooit.

 

Beeld © Volkswagen AG