TrosKompas

The-Wild-Goose-Lake1.jpg

The wild Goose lake (2020)

3
Ondanks de diverse filmproductie in China, zijn het meestal slechts de vechtsportfilms die bij ons af en toe de bioscoop halen. Ditmaal is het echter een stijlvolle Chinese misdaadfilm die hier uitkomt.

De afgelopen twee maanden was Wuhan vooral in het nieuws vanwege het uit die Chinese stad afkomstige coronavirus. De film ‘The Wild Goose Lake’ werd al geruime tijd voor die uitbraak opgenomen in Wuhan, vanwege de nabijheid van talloze fotogenieke meren. Centraal in ‘The Wild Goose Lake’ staat bendelid Zhou Zenong (Hu Ge). Net uit de gevangenis raakt hij alweer in de problemen. Bij een cursus motorfiets stelen ontstaat tussen diverse bendeleden een conflict dat uit de hand loopt en schreeuwt om wraak. Zhou is op zijn hoede, maar schiet na een volgend incident per ongeluk een politieman dood. Vervolgens krijgt hij niet alleen de fanatieke inspecteur Liu (Liao Fan) en diens korps achter zich aan, maar ook criminelen die afkomen op het tipgeld.

Bathing beauty
De film begint met een scène die zich enkele dagen later afspeelt. Zhou is nog op de vlucht en heeft een geheime afspraak met zijn vrouw. In plaats van haar treft hij op de afgesproken plek de prostituee Liu Aiai (Gwei Lun Mei). Zij werkt als ‘bathing beauty’ bij een van de vele meren. Zij biedt aan om hem te helpen, maar brengt zo ook zichzelf in gevaar. Regisseur Diao Yinan verkreeg in 2014 wereldwijde bekendheid toen hij in Berlijn de Gouden Beer won voor zijn misdaadfilm ‘Black coal, thin ice’. Ditmaal maakte hij een neo noir, een moderne vorm van de klassieke film noir, met de vertrouwde elementen als misdaad, (anti)held, femme fatale, melancholie, teleurstelling en intriges, gesitueerd in een grote stad. Hoewel Diao deze elementen in de juiste druilerige context gebruikt, en ook memorabele scènes creëert, zitten het hoge tempo en het grote aantal personages de begrijpelijkheid soms wat in de weg.