TrosKompas

shi.jpg

Eagle (2008)

Een Afghaans bergdorpje wordt via satellieten nauwlettend in de gaten gehouden door het Pentagon. Er zou zich een terroristenleider schuilhouden, maar dat is niet met 100 procent zekerheid vast te stellen. Een computerberekening raadt een aanval af, maar de president geeft toch opdracht de locatie te bombarderen. Deze gebeurtenis lijkt in eerste instantie niets te maken te hebben met het leven van loser Jerry Shaw (Shia LaBeouf). Hij komt op een avond thuis en vindt tot zijn stomme verbazing zijn appartementje tot de nok toe gevuld met explosief materiaal. Jerry wordt gebeld door een mysterieuze vrouwenstem die hem vertelt dat hij NU moet vluchten, anders pakt de politie hem op. Jerry weet te ontsnappen naar een gereedstaande auto, waar Rachel Holloman (Michelle Monaghan) al inzit. Ook zij is gebeld door de vrouw, die Rachels zoontje laat verongelukken als ze niet doet wat zij zegt. Het onwaarschijnlijke duo moet bevelen van de vrouwenstem opvolgen. Haar negeren is geen optie, want ze heeft macht over alles waar elektronica inzit. En ze deinst er niet voor terug om die macht voor dodelijke doeleinden te gebruiken...

Regisseur Caruso

Big Brother is watching you. Of Big Sister, in het geval van 'Eagle eye'. Deze film werd gemaakt door D.J. Caruso, de regisseur die vorig jaar doorbrak met de thriller 'Disturbia' (ook met Shia LaBeouf). Die werd over het algemeen positief ontvangen, maar kon ons niet helemaal bekoren. Dat kwam niet omdat het een rip off is van Hitchcocks 'Rear window', want laten we eerlijk wezen: lang niet iedereen zal 'Rear window' hebben gezien. Maar dé twist in die film werd te makkelijk afgewikkeld, waarna een vermoeiende laatste akte volgde. Caruso had ons dus nog niet overtuigd van zijn kunnen. Dat heeft hij wel gedaan bij producent Steven Spielberg, die hem een flinke zak geld gaf voor zijn volgende project: 'Eagle eye'.

Overdonderend

Terecht? Ja! Caruso wil de kijker overdonderen, en dat lukt prima. Je hebt actie en je hebt ACTIE, en dat laatste wordt in 'Eagle eye' toegepast. Als Jerry moet ontsnappen uit een hoge verdieping van een flatgebouw, wordt de enorme kraan van een hoogwerker het gebouw ingezwiept, waarlangs Jerry naar buiten kan klauteren. Het is zo over the top dat je er wel bewondering voor moet hebben. Of neem een autoachtervolging die zich naar een vuilnisbelt verplaatst. Terwijl de wagen van Jerry en Rachel ongemoeid wordt gelaten, komen kraanmachines met grote grijpers brullend tot leven en plukken ze de achtervolgende politieauto's achterloos van de weg en smijten die tientallen meters verder. Er zitten nog veel meer van dit soort 'wauw'-momenten in en het merendeel is gecreëerd met ouderwets stuntwerk. Het gebruik van computereffecten is tot een minimum beperkt gebleven, wat de echtheid van de film alleen maar ten goede komt.

Moordende machinerie

De rode draad in 'Eagle eye' is hoe technologie in opstand komt tegen de mens. Dat doet denken aan 'Transformers' (ook weer met LaBeouf; speelt die jongen wel eens ergens niét in?), maar 'Eagle eye' is realistischer, want de machinerie verandert niet in een robot. De machines houden hun vaste, vertrouwde vorm en krijgen hierdoor iets sinisters. Je loopt volgende keer toch iets minder ontspannen langs een bouwterrein waar gigantische kraanwagens staan... En 'Eagle eye' maakt maar weer eens duidelijk dat technologie echt overal aanwezig is. Mobiele telefoons, computers, camera's, pinautomaten, stoplichten en ga zo maar door. Caruso verhoogt steeds verder het paranoïde gevoel (alles waar ook maar een beetje techniek in zit is niet meer te vertrouwen) en schroeft het tempo flink op. We zien onze hoofdpersonages (sympathiek neergezet door LaBeouf en Monaghan) rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.

Goed geslaagd
Als we echt met een kritisch oog zouden kijken, valt er natuurlijk genoeg op aan te merken. Want ook 'Eagle eye' is weer een rip off; het heeft opvallend veel overeenkomsten met de Will Smith-thriller 'Enemy of the state' en de commanderende vrouwenstem is in meerdere opzichten het tweelingzusje van boordcomputer Hal uit '2001: a space odyssey'. En niet iedereen houdt het moordende tempo bij waarin Jerry en Rachel door de film razen. Billy Bob Thornton en Rosario Dawson hobbelen er in slecht uitgewerkte bijfiguren hijgend achteraan. Maar het eindresultaat overstijgt die nadelen. 'Eagly eye' is vooral een goed geslaagde, spectaculaire actiefilm.