TrosKompas

Scherm_afbeelding_2024-01-30_om_09.10.29.png

The zone of interest (2024)

De Britse schrijver Martin Amis, die vorig jaar mei overleed, schreef in 2014 de roman ‘The zone of interest’, waarin de kampcommandant van Auschwitz en zijn vrouw de spil vormen. Regisseur Jonathan Glazer (bekend van ‘Under the skin’ met Scarlett Johansson) bewerkte die roman, schrapte een aantal fictieve elementen en richt zich meer op het gezinsleven van commandant Rudolf Höss (Christian Friedel) en zijn vrouw Hedwig (Sandra Hüller). De film start met een minutenlang zwart scherm en een indringend geluid; bij wijze van waarschuwing dat we gaan afdalen naar de hel. De eerstvolgende scène is echter idyllisch: een gezelschap met kinderen vermaakt zich aan de oever van een meertje. Gaandeweg blijkt dat dit de familie Höss is: Rudolf, Hedwig en hun vijf kinderen.

De banaliteit van het kwaad
Het gezin Höss woont in een ruime dienstwoning met een prachtige tuin. Achter de tuinmuur liggen echter de barakken van het vernietigingskamp, en de geluiden van geblaf, gillende mensen en geweerschoten dringen door tot de tuin. Hedwig is trots op haar moestuin, die ze bij gelegenheid aan haar moeder toont. Ze is ook trots op haar man, die een van de meest efficiënte kampen heeft weten op te zetten. De film toont op magistrale en overdonderende wijze wat filosofe Hannah Arendt typeerde als ‘de banaliteit van het kwaad’. Gewone mensen, die alledaagse dingen doen, zijn tegelijkertijd in staat tot de allergruwelijkste wandaden. ‘The zone of interest’ is in deze tijden van oorlog en polarisatie zeer actueel en relevant. Hij won de Grote Prijs op het festival in Cannes en is de Britse inzending voor de Oscars.