TrosKompas

Us3.jpg

Us (2019)

Tijdens een vakantie wordt een gezin geterroriseerd door... zichzelf! In het originele ‘Us’ is het kwaad dichterbij dan je denkt. Adelaide Wilson (Lupita Nyong’o) brengt met haar man en kinderen de zomer door in hun strandhuis. Op een avond staat er plots een gezin op de oprit. Het blijkt om dubbelgangers van de Wilsons te gaan, maar dan zeer kwaadaardige versies. Adelaide moet de strijd met zichzelf aangaan om te overleven…

Symboliek
Schrijver/regisseur Jordan Peele won een Oscar voor zijn script van ‘Get out’ (2017). Op het eerste gezicht is dit een horrorfilm over een zwarte man die zijn krankzinnige witte schoonfamilie moet zien te overleven. Maar wie de laagjes van het verhaal afpelt, ziet een scherpe blik op allerlei sociale misstanden. Hetzelfde geldt voor Peele’s tweede film, ‘Us’. Als je er alleen een enge film in wilt zien, kan dat. Maar als je verder kijkt zie je allerlei symboliek in het verhaal. Staan de dubbelgangers voor de onderkant van de maatschappij, die in opstand komt tegen de rijke bovenlaag? En staan de scharen waarmee zij gewapend zijn, synoniem voor het doorknippen van de navelstreng met hun ‘andere kant’? Daarnaast zijn er tal van verwijzingen naar ‘Alice in wonderland’, Michael Jacksons’ ‘Thriller’ én de Bijbel.

Ongrijpbaar
Het vernuftige scenario dringt de kijker geen theorieën op, je mag je eigen mening vormen – behalve bij de scène waarin Peele de herkomst van de dubbelgangers verklaart. Dit is meteen ook het minste deel, omdat het te uitleggerig voelt. De boeman is het engst als hij geen geschiedenis heeft. Hoe minder je weet, hoe ongrijpbaarder en dus griezeliger zo’n personage is. Afgezien hiervan is ‘Us’ net als ‘Get out’ een erg fijne horrorfilm die je aan het denken zet. En daar zijn er niet veel van.