TrosKompas

Ghostland4.jpg

Ghostland (2018)

Een groot, oud, krakend huis op het platteland is de ideale locatie voor een horrorfilm. Een vrouw erft het huis en trekt er met haar dochters in. Dat blijkt het begin van een haast eindeloze reeks gruwelen.

De Franse filmmaker Pascal Laugier werkte in 2001 als regie-assistent mee aan de spannende Franse actiefilm ‘Le pacte des loups’. In 2008 verkreeg hij cultstatus met zijn indrukwekkende horrorfilm ‘Martyrs’, waarna hij in 2012 de overstap maakte naar Amerika met zijn film ‘The tall man’, waarin Jessica Biel te zien was. ‘Ghostland’, een Frans-Canadese productie, is Laugiers vierde speelfilm, waarin hij een aantal angstige momenten weet te creëren. Helaas kent ‘Ghostland’ ook wel wat zwakke punten. Het gebruikmaken van clichés is niet het grootste bezwaar. Zoals een western niet zonder cowboys en stoffige stadjes met houten huizen kan, zo situeert Laugier zijn verhaal heel voorspelbaar in een groot, oud, krakend huis op een afgelegen plek. De onschuldige slachtoffers in kwestie zijn de alleenstaande Pauline (de populaire Franse zangeres Mylène Farmer) en haar twee dochters Beth en Vera. De jonge Beth en Vera worden gespeeld door Emilia Jones en Taylor Hickson, de volwassen versies door Crystal Reed en Anastasia Phillips.

Traumatische ervaring
Na de opening van de film, waarbij Pauline en haar tienerdochters in dat grote huis een traumatische gebeurtenis meemaken, schiet het verhaal naar een moment zestien jaar later. De overgang tussen beide perioden wordt gemaakt door een angstig ontwaken. Opluch-
ting: de enge jeugdgebeurtenissen waren slechts een droom. Helaas past Laugier die droom-truc nog een paar keer toe, waardoor het gaat werken als plakband om de verschillende onderdelen bij elkaar te houden. De slechteriken zijn eng – dat zeker – maar ook wel erg over the top, en vooral heel bloederig gewelddadig. Elementen als een poppenkamer en een snoepwagen dragen zeker bij aan de spanning, maar de diverse plotwendingen komen soms wat artificieel over. Ook de make-up van Vera’s verminkte gezicht is wat te opzichtig om geloofwaardig te zijn. Niet al te kritische horrorfans zullen zich wel vermaken met ‘Ghostland’.
Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.