TrosKompas

TVK1734_12_13_14.jpg

Tulip fever (2017)

In het Amsterdam van de 17de eeuw viert de tulpenhandel hoogtij. Een vrouw en haar minnaar willen van de tulpenmanie gebruikmaken om er samen vandoor te gaan in ‘Tulip fever’.

Het weesmeisje Sophia (Alicia Vikander) wordt uitgehuwelijkt aan de steenrijke zakenman Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz). Ze heeft plots alles wat haar hartje begeert, maar mist de liefde. Als portretschilder Jan van Loos (Dane DeHaan) langskomt om een schilderij van het echtpaar te maken, valt ze als een blok voor hem… En hij voor haar. De minnaars besluiten hun geluk te beproeven op de tulpenmarkt. Met de steeds uitzinnigere prijzen die voor de bloembollen wordt gevraagd, hopen ze een fortuin te vergaren, om samen een nieuw leven op te bouwen.

Oscarwinnaars
‘Tulip fever’ heeft een sterrencast, met maar liefst drie Oscarwinnaars: Alicia Vikander, Christoph Waltz en Judi Dench. De laatste speelt moeder-overste in het klooster waar de tulpenbollen gekweekt worden. De locaties en kostuums zijn mooi,
al is het wel jammer dat er niet in Nederland is gefilmd; alle opnamen zijn gemaakt in Engeland.

Tulpenmanie
Het verhaal heeft duidelijke parallellen met het heden. De tulpenmanie van toen, waarin de bloembollen voor enorme bedragen werden verhandeld, lijkt erg op de aandelenhandel die uiteindelijk de financiële crisis van een paar jaar geleden veroorzaakte. Astronomische bedragen worden ervoor betaald… Tot de luchtbel knapt, en alle tulpen/aandelen in een klap waardeloos zijn geworden, waardoor velen alles kwijtraken.

Nare personages
Wat ‘Tulip fever’ als nadeel heeft, is dat geen van de personages echt sympathiek is. Je weet niet voor wie je moet juichen, wat toch onontbeerlijk is om mee te leven als kijker. Sophia gaat vreemd en verzint een snood plan om er met haar minnaar vandoor te gaan. Als haar echtgenoot nou een bullebak was, zou je het wel begrijpen. Maar hij is eigenlijk een prima kerel, waardoor je Sophia’s daden als egoïstisch kunt bestempelen. En zo heeft bijna iedereen wel iets onaardigs, waardoor je de film afstandelijk blijft bekijken.