TrosKompas

cccp.jpg

Cargo 200 (2008)

In 1984 zucht de Sovjet-Unie onder de laatste stuiptrekkingen van het communistische regime. Angelika (Agniya Kuznetsova), tienerdochter van een locale partijleider, feest er 's nachts op los en stapt na afloop bij de roekeloze Valera op de motorfiets. Deze belooft haar naar huis te brengen, maar stopt eerst bij een afgelegen boerderij om nog wat huisgestookte drank te halen. Als Angelika na een tijdje binnen gaat kijken, treft ze een wonderlijk gezelschap aan. Onder hen de inmiddels stomdronken Valera, de heer des huizes Aleksei (Aleksei Serebryakov) die een kwade dronk over zich heeft, diens vrouw Antonina (Natalya Akimova) die af en aan loopt met drank, en de communistische professor Artem (Leonid Gromov), die met autopech in dit godverlaten oord is blijven steken. De met wodka doordrenkte ontwikkelingen gaan die nacht niet voorbij zonder slachtoffers, maar daar blijft het niet bij voor Angelika. De gestoorde politiechef Zhurov (Aleksei Poluyan) ontvoert haar en heeft niet veel goeds in de zin. Het macabere vervolg vraagt om een sterke maag...

Drankzucht en geweld

De talentvolle Russische regisseur Aleksei Balabanov heeft inmiddels al meer dan tien films gemaakt en meestal naar zijn eigen scenario's. In Nederland hebben alleen zijn misdaadfilm 'Brat' en het drama 'Of freaks and men' de bioscoop gehaald. 'Cargo 200' won begin dit jaar in Rotterdam de KNF Award van de Nederlandse filmjournalisten en verschijnt nu gelukkig ook hier in de filmhuizen. Balabanov toont zich hierin een meester in het vastleggen van een beklemmende sfeer. De grauwheid van het failliete Sovjetrijk is terug te zien in de deprimerende fabrieksterreinen, de woonwijken met kale flatgebouwen en de verlopen en bezopen mensen die zich zichtbaar door het bestaan worstelen. De titel van de film is de codenaam die door het leger wordt gebruikt voor de lijkkisten met soldaten die in het door de Russen bezette Afghanistan zijn omgekomen. Angelika's verloofde is daar ook gelegerd, maar hij schrijft haar lieve brieven van het front. Thema's die Balabanov aansnijdt, zijn de ongebreidelde drankzucht, het rauwe geweld en het morele verval in de samenleving. Deze compromisloze film zal niemand onberoerd laten.