TrosKompas

Freaks-Out_st_1_jpg_sd-high.jpg

Freaks out (2022)

Vier verschoppelingen raken in conflict met de nazi’s en ontwikkelen zich van bizarre circusacts tot superhelden met bijzondere gaven in deze energieke Italiaanse oorlogsfilm.

De film begint gemoedelijk, met een circusvoorstelling vol eigenaardige acts, die het midden houden tussen illusionisme en magie. De magere Cencio (Pietro Catellitto) dresseert vuurvliegjes en andere beesten, de harige wolfman Fulvio (Claudio Santamaria) is ijzersterk, de frêle Matilda (Aurora Giovinazzo) kan elektriciteit opwekken en clown Mario (Giancarlo Martini) is magnetisch. Maar het is Rome, 1943 en het gevaar ligt op de loer. Zeker voor de Joodse circusdirecteur Israel, nadat zijn circustent is verwoest door Duitse bommen. Hij besluit te vluchten naar Amerika en de groep artiesten ziet zich gedwongen zich aan te sluiten bij het Duitse Zirkus Berlin, gerund door topnazi Franz (Franz Rogowski, bekend uit o.a. ‘Undine’ en ‘Grosse Freiheit’).

Cadeau voor Hitler Franz heeft visioenen over de toekomst en wil deze vier ‘freaks’ gebruiken om met hen een superleger te bouwen als cadeau voor Hitler. Dat ze zichzelf bij zijn circus aanmelden komt goed uit. Maar Matilda ontbreekt. Zij heeft zich aangesloten bij de parti- zanen en ontdekt dat Israel is opgepakt door de Duitsers. Dat vraagt om actie. Het is al vanaf de dubbel­zinnige titel duidelijk dat de Italiaanse regisseur Gabriele Mainetti, die ook het script schreef, zijn film volstopte met symboliek. De circusdirecteur heet niet voor niets Israel. De vier freaks doen met hun magische krachten en de discriminatie tegen hen denken aan de ‘X-Men’-mutanten. Deze fantasyfilm zit ook vol vaart en spanning en bouwt op naar een explosief einde, met een vette knipoog naar Tarantino’s ‘Inglourious basterds’.