TrosKompas

TVK1622_12_13_04.jpg

Elle (2016)

De opwinding in de pers was groot toen bekend werd dat Paul Verhoevens film ‘Elle’ zou meedingen naar een Gouden Palm. Zou deze erotische thriller over een verkrachte vrouw de Palm eindelijk eens naar Nederland brengen?

Oscars winnen lukt Nederlandse filmmakers nog wel eens, maar daarbij zijn ook zóveel beeldjes te verdelen (korte film, speelfilm, docu, animatie, etc.), dat níet winnen soms lastig lijkt. De Gouden Palm is een ander verhaal. Daarvan is er maar één per jaar te vergeven. Alleen al toegelaten te worden tot de hoofdcompetitie in Cannes is een prestatie. Slechts vijf Nederlandse filmmakers lukte dat in de zeventigjarige geschiedenis van het festival; Bert Haanstra twee keer in de jaren vijftig, Fons Rademakers drie keer in de jaren zestig, Jos Stelling met ‘Mariken van Nieumeghen’ in 1975, Paul Verhoeven met ‘Basic instinct’ in 1992 en Alex van Warmerdam met ‘Borgman’ in 2013. Na zijn Amerikaanse inzending van een kwarteeuw geleden lukte het Verhoeven ditmaal met de Franse productie ‘Elle’, naar de roman ‘“Oh...”’ van Philippe Djian. Aanvankelijk had Verhoeven geprobeerd deze film in Amerika van de grond te krijgen, maar het verhaal ging de Amerikaanse financiers en beoogde actrices (Kidman, Stone) te ver. In Frankrijk vond hij wel geld én een fantastische hoofdrolspeelster.