TrosKompas

the-paradise-suite.png

The paradise suite (2015)

In navolging van titels als 'Magnolia' en 'Crash' heeft ook de Nederlandse filmmaker Joost van Ginkel een mozaïekfilm gemaakt. Hierin kruisen de levens van zes verschillende personen elkaar in Amsterdam. 'The paradise suite' komt deze week in de bioscoop, maar beleefde vorige maand al zijn wereldpremière op het filmfestival in Toronto. Scenarioschrijver en regisseur Joost van Ginkel, die drie jaar geleden opviel met zijn debuutfilm '170 Hz', heeft bovendien de eer dat zijn tweede speelfilm namens ons land wordt ingezonden voor de Oscars. 'The paradise suite' is een internationale coproductie, waarin hoofdrolspelers uit een handvol landen meespelen. De verwikkelingen van zes personages staan centraal; zij komen al of niet gepland in Amsterdam terecht, waarbij hun wegen elkaar op soms dramatische wijze kruisen. Zo is er het jonge Bulgaarse meisje Jenya (Anjela Nedyalkova) dat zich inschrijft bij een modellenbureau, maar belandt bij de brute Servische pooier Ivica (Boris Isakovic). Dan is er de Zweedse dirigent Stig, die met zijn zoontje Lukas naar Nederland komt om optredens te verzorgen in het Concert-gebouw. De Afrikaanse immigrant Yaya (Issaka Sawadogo) werkt op de bloemenveiling, maar heeft ineens snel veel geld nodig. De Bosnische vluchtelinge Seka, ten slotte, heeft nog een appeltje te schillen met Ivica. Het maken van een overtuigende mozaïekfilm is niet eenvoudig. Het vergt een talentvolle scriptschrijver om de verhaallijnen op een ongedwongen manier bij elkaar te brengen. Die hobbel heeft Joost van Ginkel redelijk goed genomen, al heeft hij daar wel het verhaal van Jenya bij moeten gebruiken, dat sinds de film 'Lilya 4-ever' (2002) een cliché is geworden. Dat is echter alleszins acceptabel, omdat het helaas nog altijd de realiteit is dat Oost-Europese meisjes onder valse voorwendselen naar West-Europa worden gehaald. Van Ginkel heeft dankzij de uitstekende casting een sterke film neergezet, waarbij zelfs de bijrollen prima zijn ingevuld, met Victoria Koblenko als Ivica's vrouw Ana en Bas Keijzer als keiharde huisjesmelker. De toon van de film is vrij somber, met thema's als misbruik, eenzaamheid, armoede en wraak, maar uiteindelijk blijkt ook liefde een rol van betekenis te spelen. De titel heeft betrekking op een kamer waar zich een cruciale scène afspeelt. 'The paradise suite' heeft zijn tekortkomingen, maar is zeker meeslepend en ontroerend.