TrosKompas

cave_of_forgotten_dreams_3d_52000009_st_4_s-high.jpg

Cave of forgotten dreams 3D (2012)

Werner Herzog slaat weer toe. In 3D zelfs. Hij wist als eerste en enige filmmaker toestemming te krijgen de beroemde Chauvet-grot in Zuid-Frankrijk te filmen. Daar bevinden zich rotstekeningen van ruim 32.000 jaar oud.

In 1994 werd hoog boven de oevers van de rivier de Ardèche in Zuid-Frankrijk de Chauvet-grot ontdekt. In deze grot vonden onderzoekers een enorme hoeveelheid oeroude grotschilderingen van bizons, paarden, leeuwen en wolharige neushoorns, gemaakt door de vroegste bewoners van Europa. Met een ouderdom van zo'n 32.000 jaar waren dit destijds de oudst bekende grotschilderingen ter wereld, totdat eerder dit jaar in Spanje de tekeningen in El Castello als nog ouder werden gedateerd. Werner Herzog wist de Franse overheid ertoe te bewegen, wellicht geholpen door zijn naam en faam, hem bij hoge uitzondering toe te laten om met een kleine cameraploeg dit fenomeen gedetailleerd in beeld te brengen. Herzog interviewt in zijn film een aantal wetenschappers die diverse aspecten van Chauvet, de vroege mens en de rotskunst toelichten. Met zijn eigen kenmerkende stemgeluid als voice-over beschrijft hij vervolgens de fantastische schilderingen die in beeld komen. Uiteraard aarzelt de maker niet om hierbij flink te speculeren en filosoferen.

Airmiles-koning
Herzog is inmiddels zelf ook een fenomeen. Zijn speelfilms 'Fitzcarraldo' en 'Aguirre, der Zorn Gottes' zijn cultklassiekers en zijn documentaires zijn altijd heel bijzonder en prachtig gefilmd. Herzog filmde in zijn lange carrière op ieder continent en is binnen de groep van cineasten ongetwijfeld de koning van de airmiles. Hij maakte films in de jungle en de bergen, in de lucht en onder water en zelfs op en onder het ijs van Antarctica. Ditmaal duikt hij letterlijk de aarde in voor deze uitzonderlijke blik op de vroegste kunst uit de geschiedenis van de mensheid. Met behulp van de interviews en korte beelden van de grotkunst van Chauvet werkt hij langzaam toe naar een apotheose, waarin de 3D-camera twintig minuten lang minutieus langs de tekeningen glijdt en de schoonheid ervan in volle glorie toont. De begeleidende muziek is van de Nederlandse cellist Ernst Reijseger, die Herzog al eerder bijstond voor onder andere 'The white diamond' en 'Rescue dawn'. Herzog trakteert zijn publiek opnieuw op een unieke, onvergetelijke ervaring. Dank!