TrosKompas

Nostalgie GT Rovers

T-Ford

Henry Ford startte in 1903 de Ford Motor Company. Met een startkapitaal van 28.000 dollar begon hij aan de bouw van zijn droom: de T-Ford.

Deze auto werd een eenvoudige vier- cilinder, die lekker hoog op zijn wielen stond vanwege de vaak onverharde blubberwegen. De T-Ford, in de VS bekend als Ford Model T of Tin Lizzie, was verkrijgbaar als personenauto, vrachtauto en zelfs ambulance. Was deze auto voor iedereen betaalbaar? Niet echt! In 1908 kostte deze nog 850 dollar. Daar kon een fabrieksarbeider dik anderhalf jaar van leven. Die prijs moest omlaag! Praktische Henry liet als een van de eersten in de VS een lopende band bouwen. Zo kon een auto binnen anderhalf uur als een bouwpakket in elkaar gezet worden. Hij liet het koperwerk vervangen door plaatstaal en alle auto’s werden alleen nog maar in een sneldrogende kleur zwart gespoten. Tijd kost geld!

Achturige werkdag
Het lopendebandwerk was echter zo slaapverwekkend, dat het personeel gepaaid moest worden met loonsverhoging én een achturige werkdag. Geniaal bedacht, want nu produceerden drie ploegendiensten per dag maar liefst zevenduizend auto’s. In 1920 kostte de T-Ford 300 dollar. De auto was daardoor zo populair, dat meer dan de helft van alle auto’s in de wereld een T-Ford was. Maar de concurrenten? Die zaten ook niet stil. Zij kwamen met nieuwe modellen én hippe kleuren op de markt. En Henry Ford? Die was koppig. Hij geloofde heilig in zijn T-model. Maar de verkoopcijfers daalden dramatisch. Als laatste redmiddel probeerde hij nog een ander kleurtje, maar het was te laat. Op 26 mei 1927 reed de allerlaatste T-Ford de fabriek uit. In totaal zijn er vijftien miljoen exemplaren geproduceerd.

TK1616_24_25_02

Beeld: © IStock/Getty Images