TrosKompas

ihh.jpg

Essential killing (2011)

Menig filmhuisbezoeker zal zich bij het zien van 'Essential killing' met beide handen aan de stoel vasthouden. In deze adrenalinerijke ontsnappingsfilm toont Vincent Gallo meer overlevingsdrift dan Rambo.

Amerikaanse soldaten stuiten in een Afghaanse kloof op een verdachte man. De Afghaan Mohammed (Vincent Gallo) probeert zich voor hen te verbergen achter een stel gedode talibanstrijders, maar wanneer de drie Amerikanen hem naderen, ziet hij geen andere uitweg dan hen neer te schieten. Al snel wordt hij met behulp van helikopters opgepakt en als vermeend strijder afgevoerd naar een basis in een Oost-Europees land. Daar wordt hij ondervraagd en gemarteld, maar hij volhardt in zijn stilzwijgen. Wanneer de gevangene naar een andere locatie wordt overgebracht, krijgt het busje een ongeluk en de man slaagt erin te ontsnappen. Zonder warme kleding, zonder eten en zonder te beseffen waar hij is, ploetert hij door een uitgestrekt sneeuwlandschap in een poging zijn achtervolgers telkens een stap voor te blijven. Onderweg ziet hij zich genoodzaakt af te rekenen met wie hem voor de voeten loopt. Zelfs een stel houthakkers vormt een bedreiging voor hem, maar zijn overlevingsinstinct houdt hem op de been.

Discussies na afloop

'Essential killing' draait voor 99% om de fysieke prestatie van acteur Vincent Gallo ('Stranded', 'Palookaville'), die vrijwel geen moment uit beeld is, de hele film geen woord spreekt en toch de aandacht en de spanning constant weet vast te houden. De credits hiervoor liggen uiteraard ook voor een groot deel bij de scenarioschrijver en regisseur, de nu 73-jarige Poolse filmmaker Jerzy Skolimowski. Deze generatie-genoot en collega van Roman Polanski heeft de afgelopen twintig jaar slechts één film gemaakt en met 'Essential killing' maakt hij een glorieuze comeback, getuige de Grote Juryprijs in Venetië in 2010. Deze film is aanleiding tot discussie over de vraag of Mohammed nu wel of niet een talibanstrijder is, of de marteling die hem ten deel valt niet juist de reden is voor het verdere verloop van de gebeurtenissen en of een mens in nood gerechtvaardigd is te doden om zijn eigen leven te redden. Die kwesties zijn zeker interessant na afloop van de film, maar tijdens de film is het de wervelende actie in de fraai in beeld gebrachte setting die alle aandacht vraagt.