TrosKompas

pulsar.jpg

Pulsar (2011)

De Vlaamse psychothriller 'Pulsar' is gemaakt met een laag budget, maar bereikt toch een heel aardig resultaat over een actueel onderwerp: de gevaren van de voortschrijdende communicatietechnologie.De jonge Samuel (Matthias Schoenaerts) neemt in Brussel enigszins bedroefd afscheid van zijn lieve vriendinnetje Mireille (Tine van den Wijngaert). Zij vertrekt namelijk enkele maanden naar New York voor een stage bij een gerenommeerd architectenbureau. Samuel blijft achter en vult zijn dagen met zijn werk als koerier voor een apotheek. Elk vrij moment zoekt hij contact met zijn liefje overzee, via Skype, gsm, e-mail en sms. Op een dag merkt hij dat er een onbekende op zijn netwerk is ingelogd. Hij verandert zijn wachtwoord, maar de indringer blijft op zijn netwerk binnenkomen. Zelfs een beveiligingsexpert weet zijn computer niet 'waterdicht' te krijgen. Een probleem wordt het pas echt wanneer Samuel merkt dat de onbekende persoon in zijn naam een mailtje naar Mireille heeft gestuurd om het uit te maken. Wie is toch de persoon die zich met zijn leven bemoeit? En hoe kan hij zich hiertegen verweren? Intussen reageert Mireille niet meer op zijn telefoontjes. Samuel raakt geobsedeerd en sluit zich steeds meer af van de buitenwereld.

Beklemming
Met 'Pulsar' levert regisseur Alex Stockman zijn tweede speelfilm af. Voor de hoofdrol castte hij de sublieme Matthias Schoenaerts, die onlangs nog te zien was in de indrukwekkende misdaadfilm 'Rundskop', over de Belgische hormonenmaffia. Net als in 'Rundskop' speelt Schoenaerts in 'Pulsar' een in zichzelf gekeerd personage dat buiten zijn schuld verstrikt raakt in allerlei problemen. De focus ligt in 'Pulsar' hoofdzakelijk bij Samuel, aangezien Mireille zich de meeste tijd op afstand bevindt en daarbij meestal via de computer in beeld komt. Andere personages, zoals de vriendelijke buurvrouw (Sien Eggers), of de nerdy computerman, zijn slechts passanten die Samuels paranoia eerder aanwakkeren dan wegnemen. Hoewel de dramatische gebeurtenissen misschien wat te mild van toon zijn voor een thriller, zorgt het goede spel van Schoenaerts toch voor een toenemend beklemmend gevoel. Het recente afluisterschandaal in de Engelse pers toont aan dat hacken en digitale manipulatie een serieus en actueel fenomeen is. Stockman voelt dit uitstekend aan.