TrosKompas

loft.jpg

Loft (2010)

4
Vijf getrouwde mannen delen een luxueus loft voor hun slippertjes met andere vrouwen. De zaken worden gecompliceerd als in het appartement een vermoorde dame wordt aangetroffen.

Matthias (Barry Atsma) is gelukkig met zijn vrouw Nathalie (Kim van Kooten) en hun kinderen, maar mist een bepaalde spanning. Hij weet zijn eveneens getrouwde vrienden Bart (Fedja van Huêt), Willem (Jeroen van Koningsbrugge), Rob (Gijs Naber) en Tom (Chico Kenzari) ervan te overtuigen dat affaires met andere vrouwen hun levens zal verrijken. Matthias heeft hiervoor een loft gekocht, waar alleen de vijf vrienden een sleutel van hebben. Hier kan de groep discreet hun veroveringen mee naar toe nemen. Dit lijkt een prima regeling, tot op een dag het lijk van een vrouw in het appartement wordt aangetroffen. Wie is zij? Hoe komt ze daar? En wie heeft haar vermoord?

Vlaams origineel
‘Loft’ is gebaseerd op de gelijknamige Belgische film uit 2008. Voor de Nederlandse versie is hetzelfde script gebruikt van Bart de Pauw, al heeft Saskia Noort het script hier en daar wat aangepast. In de Belgische versie was het ‘Matthias’-personage een oudere vaderfiguur, maar de vriendenclub in de Nederlandse versie zijn allen jonge, hippe mannen. De hoofdrolspelers mogen dan jong zijn, het plot is ouderwets. Maar dan wel ouderwets goed! Het doet Agatha-Christie-achtig aan, een onvervalste ‘whodunnit’. De vijf vrienden lijken niks met het lijk te maken te hebben, maar langzaam laten ze stuk voor stuk hun onschuldige masker vallen. Allen hebben ze wel iets te verbergen, en op een razend knappe manier weet de film ook iedereen verdacht te maken.

Snelkookpan van emoties
Onder leiding van Barry Atsma als de charismatische Matthias, zet het vijftal op een solide manier hun personages neer, die ieder hun eigen ‘ingrediënt’ toevoegen aan de snelkookpan van emoties. Fedja van Huêt is de binnenvetter, Gijs Naber de verlegen man, Chico Kenzari de agressieveling en Jeroen van Koningsbrugge zorgt voor de komische noot. Het maakt ‘Loft’ tot een film die zoveel pluspunten heeft, dat we de weinige puntjes van kritiek (zo blijft het onduidelijk wie de ‘makelaar’ langs heeft gestuurd) met gemak door de vingers zien. Je merkt het, we zijn vol lof over ‘Loft’.