TrosKompas

sooss.jpg

The social network (2010)

Mark Zuckerberg is de bedenker van de vriendensite Facebook, die momenteel meer dan 500 miljoen gebruikers heeft. Apart genoeg raakte hij juist veel vrienden kwijt met zijn uitvinding, zoals ‘The social network’ laat zien.

Net gedumpt door zijn vriendin Erica (Rooney Mara) sluit de wereldvreemde Harvard-student Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) zich in zijn kamer op. Hij zet het op een drinken en verschanst zich achter zijn computer. Zuckerberg besluit in zijn benevelde staat de computerdatabase van een aantal universiteiten te hacken, om te kijken wat voor mooie studentes er allemaal rondlopen. Zuckerberg wordt berispt door de Harvard-leiding, maar zijn actie legt de basis voor een nieuwe project: een vriendensite, getiteld The Facebook. Zijn goede vriend Eduardo Saverin (Andrew Garfield) zorgt voor het startkapitaal. Als de site een enorm succes begint te worden, gaat Zuckerberg zijn omgeving wantrouwen. Hij ziet overal aasgieren die een graantje van zijn succes mee willen pikken, wat uiteindelijk eindigt in een bittere rechtzaken.

Stuk van de taart
De hoofdlijn van ‘The social network’ klinkt niet echt interessant. Het draait namelijk om de vraag wie er recht heeft op een stuk van de financiële Facebook-taart. En hoe groot dat stuk dan mag zijn. Komt de hele taart Mark Zuckerberg toe, die in een dronken bui een oerversie van Facebook in elkaar knutselde? Of heeft zijn vriend Eduardo Saverin, die hem de financiële injectie gaf om te beginnen, ook recht op een aanzienlijk deel? En wat te denken van de Winklevoss-tweeling, die Zuckerberg benaderden met een zelfde soort idee vlak voor hij zich op Facebook stortte. Kunnen zij aanspraak maken op een flinke hap van de vriendensite? Lekker boeiend! Zou je op het eerste gezicht zeggen. Maar boeiend is 'The social network' juist wél geworden.

Licht verteerbaar
Dit komt mede door Aaron Sorkin, de scriptschrijver van de film. Hij is de geestelijk vader van de politieke serie 'The west wing', over het reilen en zeilen op het witte huis. Zijn specialiteit is om taaie stof toch licht verteerbaar te maken voor de kijker. Zware kost als rechtzaken weet hij onderhoudend, spannend en begrijpelijk te maken. Sorkin kiest geen partij in ‘The social network’. Hierdoor voel je als kijker een interessant loyaliteitsconflict. Je hebt van nature de neiging om achter iemand te gaan staan, maar omdat zowel Zuckerberg als Saverin als de Winkelvossjes in meer of mindere mate gelijk hebben, verspringt constant je sympathie.

Naïeve knullen
Het feit dat de personages amper twintig zijn, maakt het allemaal nog fascinerender. Dit zijn nog geen geharde, door de wol geverfde zakenmannen, maar naïeve knullen die door een briljant idee opeens in de keiharde business van het grote geld verdienen belanden. Neem Mark Zuckerberg. Hij was 19 jaar toen hij het Facebook-idee kreeg. Verstandelijk is hij briljant, maar sociaal komt hij haast autistisch over, zo erg leeft hij in zijn eigen wereldje. Als de Facebookmanie eenmaal losbarst, komt deze verlegen jongen in een exclusieve wereld terecht waarvan de deuren voor hem, als nerd zijnde, altijd gesloten waren. Hierdoor maakt hij niet altijd de juiste keuzes. Zuckerman wil niets liever dan zijn ex Erica terug, maar als bloedmooie groupies zich voor zijn voeten werpen, kan hij geen nee zeggen. En hij koestert zijn vriendschap met Eduardo, tot hij hem pardoes inruilt voor de gladde Sean Parker (Justin Timberlake), miljonair geworden door muzieksite Napster. Deze belooft Zuckerberg gouden bergen als hij met hem in zee gaat. Ondanks zijn verkeerde beslissingen blijf je sympathie voor Zuckerberg koesteren. Zoals iemand in de film tegen hem zegt: “Je bent geen klootzak, al probeer je er uit alle macht een te zijn.”

Rechttoe rechtaan
De regie is van David Fincher, de man die prachtig stijl met inhoud vermengde in films als 'Seven', 'The game' en 'Fight club'. Zijn laatste film was het Oscargenomineerde 'The curious case of Benjamin Button'. Visueel en qua effecten zag deze film er mooi uit, maar het verhaal en de personages bleven te afstandelijk. Met 'The social network' is het net andersom. Je leeft dit keer wel mee met de personages, én Fincher filmt het redelijk rechttoe rechtaan. Hij gaat zich niet te buiten aan visuele effecten. Nou... eentje dan. Het is namelijk geen tweeling die de Cameron en Trevor Winklevoss-broers neerzet. Armie Hammer speelt Cameron, en voor Trevor werd een stand-in gebruikt waar Armie's hoofd later op werd geplakt. Een briljant effect doordat het totaal niet opvalt.

Duistere soundtrack
De scherpe dialogen en uitstekend spel (alleen als Justin Timberlake in beeld komt verwachten we steeds dat hij gaat zingen) houden de kijker de volle twee uur bij de les. Scènes waarin weinig gebeurt worden door de soundtrack van Trent Reznor (van de duistere industrial-band Nine inch nails) toch spannend gehouden. Wij worden daarom graag vrienden van ‘The social network’.