TrosKompas

-met-mes_st_6_jpg_sd-high.jpg

Met mes (2022)

4
Regisseur Sam de Jong (‘Prins’) speelt met kleur in ‘Met mes’. Met zuurstokkleurige speeltoestellen, knalgroene vloerbedekking en gekleurde wenkbrauwen kleurt hij zijn eigen absurde droomwereld in.

Met zijn debuutfilm ‘Prins’ schudde Sam de Jong de Nederlandse lmwereld op. Een eigenzinnige lm die veel vertrouwen uitstraalt over de eigen keuzen. ‘Met mes’ is minstens zo’n gedurfde film. Het thema is uiterlijk, schuldgevoel en erbij willen horen, maar dat wordt geschetst met een kleurenpalet dat aan K3 doet denken en absurde terzijdes die niets met het verhaal te maken hebben. Denk aan agenten die als robots praten, een bosje op een schoolplein dat een poort naar elders is en iemand die verstoppertje speelt voor een kleurrijke muur.

Eveline liegt
Het verhaal is eenvoudig. Eveline (Hadewych Minis) presenteert een ‘Lingo’-achtig tv-spel, maar droomt van een betekenisvoller leven als documentairemaakster. Haar nieuwe camera wordt gestolen door scholier Yousef (Shahine El-Hamus) die geld nodig heeft voor net zo’n coole zonnebril als zijn klasgenoten. Eveline doet aangifte en liegt dat ze met een mes bedreigd werd. Dat leugentje laat haar niet meer los.

Sam durft
Naast het schuldgevoel speelt uiterlijk vertoon en erbij willen horen een grote rol in ‘Met mes’. Eveline en Yousef hebben beiden een beugel omdat ze er goed uit willen zien: groepsdwang en verwachtingspatronen. Zo krijgt Eveline de tip om haar docu niet te dromerig en poëtisch te maken. Regisseur Sam de Jong trekt zich daar zelf niets van aan. Door de camera tijdens een gesprek op de voeten te richten, de extravagant gekleurde scènes, het volgen van een meeuw of een badmintonshuttle maakt hij van zijn lm een kaleidoscopische ervaring.