TrosKompas

Midway2.jpg

Midway (2019)

3
Een half jaar na de verwoestende Japanse aanslag op Pearl Harbor sloegen de Amerikanen terug. ‘Midway’ kun je zien als het vervolg op ‘Pearl Harbor’, met net zoveel spektakel, meer tactiek en minder valse romantiek.

Waarschijnlijk zijn de makers van ‘Midway’ niet zo gelukkig met de vergelijking met ‘Pearl Harbor’. In 2001 werd die film door recensenten met de grond gelijkgemaakt. ‘Pearl Harbor’ was van explosie-expert Michael Bay, die spektakelfilms maakt zoals ‘­Transformers’ en ‘­Armageddon’. Voor ‘Midway’ nam Roland ­Emmerich het stokje over, en die heeft met ‘Independence day’ en ‘­Godzilla’ een soortgelijk film-cv. Geen wonder dat in ‘Midway’ al na vijf minuten de aanval op Pearl Harbor start, met veel effecten, explosies en donderend geluid dat je in je stoel doet trillen.

Vijf aanvallen
In totaal krijgen we vijf Amerikaanse aanvallen op Japan voorgeschoteld. Die aanvallen zijn groots en spectaculair (met bijvoorbeeld een vliegtuig dat na het afwerpen van een bom nog even met een vleugel door het zeewater scheert), maar laten tegelijkertijd leuke, kleine details zien. Zo brandt iemand zijn handen aan een hete reling, zoeken piloten schepen met een verrekijker en trillen de borden in een afwasmachine (ja, die bestonden al). Het romantische lijntje dat ‘Pearl Harbor’ drakerig maakte, is tot een minimum beperkt gebleven en de tactieken worden goed duidelijk gemaakt. Het is alleen jammer dat de personages nauwelijks tot leven komen, anders was ‘Midway’ een echt goede film geweest.