TrosKompas

Arctic_st_4.jpg

Arctic (2019)

3
Het eerste beeld van ‘Arctic’ laat een vliegtuig in de sneeuw zien, een onafzienbare vlakte met sneeuw en bergen, en een man die in de sneeuw graaft en graaft en graaft. Als de camera uitzoomt zien we ineens dat hij met reusachtige letters SOS in de sneeuw schrijft. De man die Overgård (Mads Mikkelsen) heet, is met een vliegtuig gecrasht op de Noordpool. Als enige over-levende heeft hij zijn leven ingedeeld in vaste dagelijkse routines. Met waarschuwingstonen van zijn horloge weet hij wanneer het tijd is om zijn vislijnen bij een wak te checken, zijn SOS weer sneeuwvrij te maken, of radiosignalen te maken met een apparaat op handenergie.

Monotoon
Overgård heeft een monotoon leven, maar is relatief veilig. In het vliegtuigwrak is het niet al te koud, er is vis genoeg en de ijsbeer in de buurt is hem nog niet op het spoor. Als er op een dag een helikopter in zijn buurt vliegt, lijkt de redding nabij. Maar de chopper verongelukt door het noodweer en alleen een vrouw (Maria Thelma Smárodóttir) overleeft het, al
is ze zwaargewond. Nu moet Overgård zijn basis verlaten om de bewoonde wereld te bereiken met de vrouw op een slee achter hem aan. Vervolgens begint het zwoegen, het einde-
loze geklauter over de hoge bergen en natuurlijk komt de ijsbeer om de hoek kijken.

YouTube
De Braziliaanse regisseur Joe Penna begon zijn loopbaan op YouTube, waar hij met zelfgemaakte films onder het pseudoniem MysteryGuitarMan bijna drie miljoen abonnees had. Dit is zijn debuut op het grote doek en ‘Arctic’ doet qua sfeer en thema denken aan het betere ‘The revenant’ met Leonardo DiCaprio. Ook hier moet een man al zwoegend, steunend
en kreunend onmenselijke ontberingen doorstaan. Om de vrouw te redden, gaat hij op pure wilskracht door waar ieder ander allang gestopt zou zijn.

Zwart stipje
Probleem is echter dat die uitputtingsslag in het tweede uur veel minder indruk maakt dan de routinematige, relatieve rust van het eerste uur. Daar leerde je het karakter kennen als een planmatig iemand, die met de zware omstandigheden dealt en daarvoor routines heeft ontwikkeld die hem op de been houden. Als Overgård die vertrouwde omgeving verlaat, wordt ‘Arctic’ een tamelijk rechtlijnig en soms zelfs saai overlevingsdrama. Dat de omgeving vooral erg wit en weids is en het beeld soms uit niet veel meer bestaat dan een zwart stipje op een groot wit scherm (waarvoor overigens werd gefilmd op IJsland) helpt ook al niet echt mee.