TrosKompas

The-Insult_st_1_jpg_sd-high.jpg

The insult (2018)

4
Libanese films halen zelden ons land, maar het is goed dat een uitzondering wordt gemaakt voor het rechtbankdrama ‘The insult’ van Ziad Doueiri, voormalig camera-assistant van Quentin Tarantino. Voor een beter begrip van deze film is het goed iets meer te weten over de politieke achtergronden. Het Midden-Oosten is al vele jaren een wespennest, met een strijd tussen joden en moslims en tussen sjiieten en soennieten. Libanon speelt daarbij een bijzondere rol, want historisch gezien leven daar relatief veel christenen. Van 1975 tot 1990 werd Libanon verscheurd door een bloedige burgeroorlog tussen de reeds genoemde partijen, waarbij ook de honderdduizenden uit Israël verdreven Palestijnen een rol speelden. De Libanese hoofdstad Beiroet is nu relatief rustig en welvarend, maar nog wel opgedeeld in religieus gebonden wijken. De vrede mag er zijn teruggekeerd, maar de onderhuidse spanningen tussen de diverse bevolkingsgroepen zijn daarmee niet verdwenen. Beiroet is een kruitvat dat kan exploderen als de lont wordt aangestoken. Goed opgebouwd Het verhaal start in een christelijke wijk waar automonteur Tony (Adel Karam) woont met zijn zwangere vrouw Shirine (Rita Hayek). De Palestijnse voorman van een bouwbedrijf, Yasser (Kamel el Basha), ziet dat Tony’s regenpijp te ver over straat uitsteekt. Hij biedt Tony aan dit probleem te verhelpen, maar Tony smijt de deur in zijn gezicht dicht. Het incident loopt uit de hand en Yasser scheldt Tony uit. De heetgebakerde Tony pikt dit niet van een Palestijn en eist excuses. Na nog een confrontatie zet het conflict zich voort in de rechtbank, waar twee advocatenteams zich vol overgave storten op deze politiek geladen ruzie. De spanningen in de stad lopen daarbij hoog op. Regisseur Doueiri werkte mee aan ‘Pulp fiction’ en andere Tarantino-films. Zijn vierde speelfilm ‘The insult’ heeft een Oscarnominatie. Het acteerwerk is steengoed en het drama wordt helder uiteengezet en opgebouwd. Goed gemaakt en aangrijpend!