TrosKompas

TVK1802_15_03.jpg

Mesteren (2018)

Na het Zweedse ‘The square’, over de Zweedse kunstwereld, speelt de Deense film ‘Mesteren’ zich af in de kunstscene in Kopenhagen. Hierin gaat het om een vader-zoonconflict.

Liefhebbers van Scandinavische series als ‘The bridge’ en ‘Borgen’ komen in ‘Mesteren’ bekende gezichten tegen. Regisseuse Charlotte Sieling deed in haar geboorteland Denemarken al ervaring op als actrice en regisseuse van genoemde misdaadseries. Daarna werkte ze in de VS mee aan series als ‘Wayward Pines’ en ‘Homeland’. ‘Mesteren’ is haar tweede speelfilm. Hoofdrolspeler Søren Malling is bekend uit o.a. ‘The killing’ en ‘Borgen’ en is komend jaar te zien in de Nederlandse spektakelfilm ‘Redbad’. Malling speelt de zeer succesvolle en arrogante kunstenaar Simon, die een grote studio leidt en daar meestal in zijn pyjama rondloopt, afwisselend aangemoedigd door zijn vrouw Darling (Ane Dahl Torp) en zijn minnares Lai (Sus Wilkins). Op een dag staat er een jongeman in zijn studio die zich voorstelt als Simons ‘verloren’ zoon Casper, die, na een scheiding twintig jaar eerder, achterbleef bij Simons eerste vrouw.

Oedipus
Simon reageert nogal lauw op de komst van zijn zoon, maar wordt ronduit vijandig wanneer Casper vertelt dat hij ook kunstenaar is, en de man blijkt te zijn achter het mysterieuze graffitifenomeen The Ghost, een soort Banksy-achtige artiest. De animositeit tussen vader en zoon komt goed op gang wanneer Casper ‘s nachts een enorme muurschildering aanbrengt op een kale muur tegenover Simons studio. Gedachten aan de Oedipus-mythe dringen zich op en een confrontatie kan niet uitblijven. Malling speelt een fantastische, indringende rol, maar de andere acteurs komen minder sterk uit de verf. Dat is geen kritiek op hen, maar een tekortkoming in het script dat Sieling zelf schreef. Met scenario’s van anderen kan ze blijkbaar beter uit de voeten.