TrosKompas

TVK1711_14_15_01.jpg

Het verlangen (2017)

3
Om van zijn boek een bestseller te maken, wordt de onaantrekkelijke schrijver voor de kaft vervangen door een appetijtelijke blondine. De truc werkt, maar in ‘Het verlangen’ blijkt het verlangen naar erkenning toch groter.

Het gaat om het praatje, maar zeker ook om het plaatje, zelfs in de literaire wereld. De thrillers van Suzanne Vermeer hebben een aantrekkelijke dame op de achterflap, maar ze worden geschreven door een poule aan mannelijke, anonieme schrijvers. Wat dat betreft heeft ‘Het verlangen’ prima de vinger aan de pols van deze tijd. De film is op het eerste gezicht een romantische komedie, maar is vooral een fascinerend inkijkje hoe zo’n operatie om een boek in de markt te zetten, in zijn
werk gaat.

Sensatie
Herman Schutte (Peter Bolhuis) heeft een meesterwerk geschreven. Maar met zijn onooglijke uiterlijk en stotterende spraak
zal geen talkshow hem willen hebben. De broers Marc en Boudewijn (Gijs Naber en Alex Klaasen) van uitgeverij Goudemondt schuiven de appetijtelijke schoenverkoopster Brigitte Hooijmakers (Chantal Janzen) naar voren als schrijfster van Hermans boek. En het werkt: een literaire sensatie is geboren. Maar bij Herman knaagt het. Ondanks een riante financiële vergoeding wil hij erkenning voor zijn boek en dreigt hij met het geheim naar buiten te komen.

Ambities
Wat ‘Het verlangen’ voor heeft op andere romantische komedies, is dat deze situaties zich echt voordoen in de wereld van de literatuur, dus de film hoeft weinig te doen om de kijker erin mee te laten gaan. En waar gemakzuchtige romkoms er genoegen mee nemen de personages als eendimensionale typetjes neer te zetten, kiest ‘Het verlangen’ een ander pad. Brigitte mag dan wel blond en sexy zijn, maar ze is niet dom. Ze kwam juist naar de uitgeverij Goudemondt met een eigen manuscript voor een roman. Die werd weliswaar afgewezen, maar ze heeft dus ambities.

Uitvergroot
De humor en spanning komen voort uit alle pogingen om het geheim te bewaren. Elk publiek optreden van Brigitte, of het nu bij lezingen in het land is, of aan de tafel bij ‘De wereld draait door’ en ‘RTL Boulevard’, kan het moment zijn dat ze door de mand valt. De broers Mark en Boudewijn staan doodsangsten uit, maar met gortdroge Amsterdamse humor weet Brigitte de zaak op erg komische manier steeds weer te redden. Ook leuk is een stel uitvergrote bijfiguren, onder wie Jochum ten Haaf als een pedant intellectueel schrijvertje en Jelka van Houten als de zenuwachtige vriendin van Brigitte.

Ontspoort
‘Het verlangen’ is lange tijd erg onderhoudend en bij vlagen hilarisch, maar in het laatste deel ontspoort de film wat. Hield het hoge waarheidsgehalte ons daarvoor plezierig in zijn greep, in het slot maakt het realisme plaats voor enkele standaard romkom-kunstgrepen. Losse eindjes worden nogal geforceerd aan elkaar geknoopt, er komt er een lastminuteromance uit
de lucht vallen en een personage wordt abrupt afgeserveerd. Het overgrote deel voelt echter niet als een film, en daar is
deze romantische komedie op zijn best.

popup1019.jpg