TrosKompas

TVK1711_14_15_01.jpg

Het verlangen (2017)

3
Om van zijn boek een bestseller te maken, wordt de onaantrekkelijke schrijver voor de kaft vervangen door een appetijtelijke blondine. De truc werkt, maar in ‘Het verlangen’ blijkt het verlangen naar erkenning toch groter.

Het gaat om het praatje, maar zeker ook om het plaatje, zelfs in de literaire wereld. De thrillers van Suzanne Vermeer hebben een aantrekkelijke dame op de achterflap, maar ze worden geschreven door een poule aan mannelijke, anonieme schrijvers. Wat dat betreft heeft ‘Het verlangen’ de vinger prima aan de pols van deze tijd. Het is op het eerste gezicht een romantische komedie, maar het is vooral een fascinerend inkijkje hoe zo’n operatie om een boek in de markt te zetten, in zijn werk gaat.

Sensatie
Herman Schutte (Peter Bolhuis) heeft een meesterwerk geschreven. Maar met zijn onooglijke uiterlijk en stotterende spraak zal geen talkshow hem willen hebben. De broers Marc en Boudewijn (Gijs Naber en Alex Klassen) van uitgeverij Goudemondt schuiven de appetijtelijke schoenverkoopster Brigitte Hooijmakers (Chantal Janzen) naar voren als schrijfster van Hermans boek. En het werkt: een literaire sensatie is geboren. Maar bij Herman gaat het knagen. Ondanks een riante financiële vergoeding wil hij erkenning voor zijn boek, en dreigt met het geheim naar buiten te komen.

Ambities
Wat ‘Het verlangen’ voorheeft op andere romantische komedies, is dat deze toestanden echt gebeuren in de literatuur, dus de film hoeft weinig te doen om de kijker er in mee te laten gaan. En waar gemakzuchtige romkoms genoegen nemen de personages als één-dimensionale typetjes neer te zetten, kiest ‘Het verlangen’ een ander pad. Brigitte mag dan wel blond en sexy zijn, maar ze is niet dom. Ze kwam juist naar de uitgeverij Goudemondt met een eigen manuscript voor een roman. Die werd weliswaar afgewezen, maar het toont wel aan dat ze ambities heeft, en het verder wil schoppen dan in een schoenenzaak werken.

Uitvergroot
De humor en spanning komt voort uit het proberen om het geheim te bewaren. Elk publiek optreden van Brigitte, of het nu bij lezingen in het land is, of aan de desk bij ‘De wereld draait door’ en ‘RTL Boulevard’ kan het moment zijn dat ze door de mand valt. De broers Mark en Boudewijn staan doodsangsten uit, maar met gortdroge Amsterdamse humor weet Brigitte de zaak op erg komische manier steeds weer te redden. Ook leuk zijn een stel uitvergrote bijfiguren, zoals Jochum ten Haaf als een pedant intellectueel schrijvertje, en Jelka van Houten als de zenuwachtige vriendin van Brigitte.

Ontspoort
‘Het verlangen’ is lange tijd een erg onderhoudende en bij vlagen hilarische film. Maar in het laatste deel ontspoort de film wat. Hield het hoge waarheidsgehalte ons daarvoor plezierig in zijn greep, in het slot maakt het realisme plaats voor enkele standaard romkom-kunstgrepen. Op nogal geforceerde wijze worden losse eindjes aan elkaar geknoopt, komt er een last minute romance uit de lucht vallen en wordt een personage abrupt af geserveerd. ‘Het verlangen’ is dan wel een film, maar het overgrote deel voelt niet als een film, en daar is deze romantische komedie op zijn best.