TrosKompas

f-heli.jpg

Heli (2013)

Gewelddadige drugsbendes ontwrichten het leven in Midden-Amerika. 'Heli' toont de gruwelijke gevolgen van die gewetenloze drugshandel voor een gewoon gezin in Mexico. Keihard, realistisch, confronterend en schokkend.

Het openingsshot toont een jongeman die door een bende wordt opgehangen aan een viaduct boven een snelweg. Het is een afschrikwekkend voorbeeld voor een ieder! Wat volgt is de aanloop naar deze gruweldaad. De jonge fabrieksarbeider Heli (Armando Espitia) woont met zijn vrouw, kindje, vader en zusje Estela (Andrea Vergara) op het Mexicaanse platteland. Terwijl Heli zijn best doet een eerzaam bestaan op te bouwen, lijkt de wereld om hem heen te bestaan uit gevaarlijke gekken. De politie onderschept een grote hoeveelheid cocaïne en nodigt de pers uit voor de openbare vernietiging. Een flinke hoeveelheid wordt echter door corrupte agenten achtergehouden voor eigen gewin. Estela's vriendje, de jonge Beto, is in training als soldaat en krijgt hier lucht van. Hij steelt twee zakken coke en verbergt ze in de watertank op het dak van Estela's huis. Hiermee brengt hij echter een reeks gebeurtenissen op gang die gruwelijke gevolgen hebben voor hemzelf en Estela's familie.

Extreem geweld
De Amerikaans-Mexicaanse filmmaker Amat Escalante heeft met zijn eerste films 'Sangre' en 'Los bastardos' reeds een reputatie opgebouwd. Hij schuwt het expliciet in beeld brengen van geweld niet. In 'Heli' herhaalt hij die aanpak, met onder meer een afgrijselijke martelscène waarbij iemands edele delen onder handen worden genomen. De jury van het filmfestival in Cannes, onder leiding van Steven Spielberg, bekroonde Amat Escalante hier in 2013 voor met de prijs voor Beste Regie. De drugshandel vanuit Mexico naar de Verenigde Staten is al langer bekend uit films als 'Traffic' en 'No country for old men'. Het extreme geweld dat daarbij komt kijken staat geregeld in de krant vermeld en wordt gedetailleerd omschreven in de documentaire 'El sicario - Room 164'. In 'Heli' wordt het echter ook zichtbaar gemaakt. Toch is 'Heli' geen complete geweldsorgie. Naast de actiescènes kent het ook rustige, zelfs vrij trage scènes en prachtige sfeerbeelden. Het contrast tussen beide elementen vergroot de schok en zet je aan tot nadenken. Dit is fictie, maar tegelijkertijd wel degelijk de dagelijkse realiteit in Mexico. Ook om die reden moet je 'Heli' zeker zien!