TrosKompas

f-the_immigrant.jpg

The immigrant (2013)

Ook een eeuw geleden verliep immigratie niet altijd probleemloos. In 'The immigrant' speelt Marion Cotillard een Poolse immigrante in New York, die het zwaar te verduren krijgt.New York, 1921. De Poolse verpleegster Ewa (Marion Cotillard) staat met haar zus Magda (Angela Sarafyan) in de rij voor de immigratie op Ellis Island in de haven van New York. Hier wordt beslist wie Amerika binnenkomt en wie niet. Helaas lijdt Magda aan tuberculose en zij wordt voor zes maanden in quarantaine gezet. Ewa wordt als 'alleenstaande vrouw' ook de toegang geweigerd, te meer daar er geruchten zijn dat ze zich op de boot niet geheel eervol zou hebben gedragen. Een hulpvaardige man, Bruno (Joaquin Phoenix), koopt een ambtenaar om en weet Ewa zo illegaal mee te krijgen naar Manhattan. Daar krijgt ze onderdak en eten, maar niet voor niets. Ze wordt geacht te werken in Bruno's variététheater, annex stripclub, annex bordeel. Na een mislukte poging dat lot te ontvluchten belandt Ewa weer op Ellis Island. Het is opnieuw Bruno die haar daar weet weg te krijgen en eenmaal terug in zijn theater ontmoet Ewa Bruno's neef Orlando (Jeremy Renner), die er een goochelact heeft. Ewa blijft intussen proberen haar zus te helpen.

Vlak en traag
Deze film gaat over het lot van een immigrante, een onderwerp waarmee regisseur en scenarioschrijver James Gray ('The Yards', 'Little Odessa'), als kleinzoon van geëmigreerde Russische joden een persoonlijke binding heeft. Wat opvalt is dat 'The immigrant' erg weinig buitenscènes bevat. Veel gebeurtenissen vinden plaats in huis, in het theater, in het immigratiebureau of onder een brug. Het is dan ook erg kostbaar om de New Yorkse straten van rond 1920 te reconstrueren. De donkere interieurs en treurige omstandigheden geven de film een sombere sfeer mee. Toch komt het drama niet echt tot leven, daarvoor gebeurt er te weinig. De acteerprestatie van Marion Cotillard is op zich prima; als Française spreekt ze zelfs geregeld in het Pools. De vermeende aantrekkingskracht tussen Ewa en Orlando blijft echter onzichtbaar. Ewa's drijfveer om haar zus te helpen is begrijpelijk, maar die zus verdween na twee minuten al uit beeld en is voor de kijker niet interessant. Het eindresultaat is een vlakke, wat trage film, die de mogelijkheden van deze goede cast niet optimaal benut.