TrosKompas

NOSTALGIE GT Rovers

Dwergautootje Isetta

Herinnert u zich het schattige mini-autootje Isetta? De productie stopte in 1962, maar dit jaar komen er twee nieuwe micro-autootjes.

De Isetta werd bedacht door de Italiaanse firma Iso SpA. Oprichter Renzo Rivolta had slim ingespeeld op de naoorlogse vraag naar kleine betaalbare auto’s en presenteerde in 1953 in Turijn de Isetta. Dit bijzondere, eivormige autootje met bolle ramen was 2,29 m lang en 1,37 m breed. Er was slechts één deur aan de voorkant, zodat men als het ware zo de auto in kon lopen. Als je op het bankje ging zitten en de deur sloot, zag je dat aan de binnenzijde ingenieus het stuur en het dashboard waren bevestigd. Er was maar plek voor twee personen en een beetje bagage. Voor wat frisse lucht moest het canvas dak een stukje open, wat tevens diende als een ontsnappingsroute bij een eventuele frontale botsing.

75 km/u
Als extra opties kon men chroomlijsten, een verwarming of een pakkendrager voor extra bagage achterop bestellen. De 236 cc, 9,5 pk ééncilinder tweetaktmotor zorgde voor een magere topsnelheid van 75 km/u, wat heuveltje op nog veel minder was. Hoewel de eerste prototypes aanvankelijk drie wielen hadden, kreeg de Isetta vanwege het gevaar van omvallen uiteindelijk toch een vierde wiel.

Twee klonen
Iso SpA verkocht in 1955 de licentie aan onder meer BMW, die vervolgens de Isetta 250 op de markt bracht. Ondanks het succes van het latere model, de Isetta 300, waarvan maar liefst 160.000 exemplaren werden verkocht, stopte BMW in 1962 definitief met de productie. Voor de liefhebbers van het microautootje is er echter goed nieuws. Dit jaar komen er twee klonen van de Isetta 300 op de markt: de Chinese Eagle EG6330K en de Italiaanse Microlino, waarin precies twee personen en drie boodschappenkratjes passen.

 

Foto: BMW AC