TrosKompas

Nieuw in de bioscoop

Kunstroof

In 2012 stelen Roemenen wereldberoemde kunstwerken uit Kunsthal Rotterdam. De documentaire ‘Kunstroof’ laat zien hoe makkelijk dat ging en hoe de politie de daders vond. De grote vraag: waar is de kunst nu? Een intrigerende reconstructie vol merkwaardige details.<br/><br/>Met speels gemak roven Roemeense dieven zeven meesterwerken, waaronder een Picasso, een Matisse en een Gauguin, uit Kunsthal Rotterdam. Op basis van politieverhoren maakte filmmaakster Jorien van Nes een reconstructie. Daarvoor gebruikte ze interviews met echte betrokkenen, oude tv- beelden en nagespeelde fragmenten over de actie van de daders. ‘Kunstroof’ schetst daarmee een ontluisterend beeld van een roemruchte roof. De inbrekers kochten bijvoorbeeld simpelweg een navigatiesysteem, tikten ‘museum’ en reden vervolgens naar het Natuurhistorisch Museum. Daar keken ze hoofdschuddend naar de skeletten: veel te groot om mee te nemen. Ook in Kunsthal Rotterdam maakten ze praktische keuzen. Zo lieten ze een Van Gogh van achttien miljoen dollar hangen omdat die niet in hun rugzak paste. Pas toen de kunstroof wereldwijde aandacht kreeg, ontdekten ze dat ze een miljoenenschat bezaten. Ze hadden de grootste moeite om hun gestolen waar te verkopen. <br/><br/>Opvallend onopvallend<br/>Naast de daders worden in de film ook de politie, de kunst- detective Arthur Brand en een Nederlandse kunstdief gevolgd. Laatstgenoemde pleegde een inbraak bij het Van Gogh Museum en noemt het kunstwerk ‘De aardappeleters’ steevast ‘De aardappeltelers’. De recherche kwam de daders op het spoor omdat ze zich in Kunsthal Rotterdam ‘opvallend onopvallend’ gedroegen en maar liefst driemaal met andere kleding een bezoek brachten aan de tentoonstelling in kwestie. Toch liep het spoor dood, tot er een telefoontje kwam van de Roemeense politie. Er volgde een onnavolgbaar verhaal van miljoenenwerken in plastic tasjes in de McDonald’s, een bergplaats op een kerkhof en een houtkachel van een oud moedertje op het Roemeense platteland. ‘Kunstroof’ voelt van begin tot eind als een fascinerende en ontluisterende detective vol wonderlijke details die in een film als ongeloofwaardig bestempeld zouden worden.