TrosKompas

12 euro korting

Feestelijk concert

Op vrijdag 9 juni zet het AvroTros Vrijdag-concert een feestelijke punt achter een succesvol seizoen met het meeslepende ballet ‘Daphnis et Chloé’ van Maurice Ravel. Maak het mee voor slechts € 22,- in plaats van € 34,-.

Ravel componeerde ‘Daphnis et Chloé’ in 1909 voor de Ballets Russes. Dat dansgezelschap van Sergej Diaghilev maakte begin twintigste eeuw furore in Parijs. De Russische impresario had een goede neus voor jong talent en de Parijzenaren smulden van de avontuurlijke en vaak baanbrekende composities en choreografieën, die niet zelden gepaard gingen met een vleugje schandaal.

Liefdesdans
Voor het ballet ‘Daphnis et Chloé’ bracht Diaghilev de choreograaf Michel Fokine samen met de componist Ravel. Het is geïnspireerd op een verhaal uit de Griekse mythologie over de liefde tussen de geitenhoeder Daphnis en de schaapsherderin Chloé. Wanneer Chloé door een groep piraten wordt ontvoerd, schiet de god Pan het ontroostbare liefdespaar te hulp. Na een extatische liefdesdans vallen de geliefden elkaar gelukzalig in de armen.

Nieuwe balletvorm
Fokine ontwikkelde een nieuwe balletvorm, met gestileerde lichaamsbewegingen die hij baseerde op de hoekig-statische afbeeldingen op oud-Griekse vazen. Tegelijker-tijd zette Ravel met zijn verfijnde klankgevoel een nieuwe norm voor instrumentatiekunst. Hij liet zich inspireren door zijn dromen over ‘de antieke wereld zoals die is afgebeeld op achttiende-eeuwse schilderijen’.

Gefilterd zonlicht
Ravel schreef ‘Daphnis et Chloé’ voor groot koor en orkest en de muziek zit vol wufte krullerigheid en gefilterd zonlicht. Voor de dansers was het moeilijk, want de muziek blinkt uit in ritmische onregelmatigheden en ongewone maatsoorten. Om een voor hen lastige vijfkwartsmaat onder de knie te krijgen, scandeerden de dansers steeds opnieuw: ‘Ser-ge-Dja-ghi-lev, Ser-ge-Dja-ghi-lev’.

Allermooiste climax
‘Daphnis et Chloé’ wordt meestal uitgevoerd in de twee orkestsuites die Ravel er later uit destilleerde. Maar u boft, want vrijdag 9 juni klinkt de oorspronkelijke versie, met een van de mooiste climaxen die ooit voor koor en orkest zijn geschreven.

Onbegeleid koor
Een ander soort extase ademen de twee stukken voor de pauze. Sergej Rachmaninov schreef in 1915 voor de nachtwake voor Pasen zijn vespers, waarin een onbegeleid koor de zegen afroept van God. Het is gebaseerd op het Russisch-orthodoxe kerkgezang en is met zijn kenmerkende lage bassen een van de meest geliefde werken van Rachmaninov.

Hemelse extase
De diepgelovige Olivier Messiaen bezingt in zijn orkestwerk ‘L’Ascension’ een vorm van hemelse extase. Elk van de vier delen van de ‘meditaties voor orkest’ belicht een ander aspect van het verlangen naar eenwording met God. Dat wordt bijna tastbaar in het etherische tweede deel, met serene halleluja’s van een ziel die zoekt naar het hemelse.

kaarten

Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.